Proč je ze všeho nejdůležitější se v letošním roce naučit relaxovat - Had a Lama žijí zdravě

Proč je ze všeho nejdůležitější se v letošním roce naučit relaxovat

Na podzim jsem začala na České Akademii jógy v Praze studovat lektorský kurz tradiční jógy. Tento kurz naprosto splňuje má očekávání – hrozně jsem se chtěla učit o józe do hloubky, jak vlastně funguje, co k čemu slouží, a tak. Hlavně proto, abych si uměla doma zacvičit podle toho, jak to zrovna potřebuju, a jak se cítím.

Co jsem ale vlastně chtěla říct je, že při studiu anatomie jsem narazila na strasně zajímavý fakt, který mi dává neuveřitelný smysl. Člověk nějak tuší, že to tak je, ale nikdy jsem nevěděla proč. Neměla jsem to tzv. vědecky podložené.

Takže když to pro zjednodušení přeženu, tak se dá říct, že ve stresu se vaše zažívání totálně vypne.

Je to z toho důvodu že naše autonomní nervová soustava (která řídí činnost vnitřních orgánů) pracuje ve dvou módech, které se střídají – sympatickém a parasympatickém.

Sympatický mód (stres)

Převezme kontrolu ve stresových situacích a jeho jediným cílem je, abychom přežili. Je tedy připraven na dvě varianty – buď budeme bojovat nebo utečeme. Každopádně při obou možnostech potřebujeme sílu, hbitost a rychlost – tzn. sympatikus zařídí, že máme zvýšený tlak, srdeční činnost, rozšíří se zornice, vyplavují hormony. Prostě sympatický nervový systém našeho těla dělá všechno proto, abychom byli co nejlépe připravení na potenciální boj či útěk. Samozřejmě to v tuto chvíli vede k vypnutí zažívání, peristaltiky střev, močového měchýře. To se může projevit buď tím, že na vylučování vůbec nepomyslíte, anebo naopak vaše tělo chce vše vypustit, aby se s tím nemuselo zabývat (což mnozí z vás mohou znát jako stresový průjem).

Sympatický mód sloužil pravěkému člověku hlavně pro lov zvířat, kdy buď zvíře ulovili, nebo museli uprchnout.

Parasympatický mód (relaxace)

Převezme kontrolu, jakmile je po boji. Pravěký člověk pravdepodobně přitáhl kořist, natáhl se a už nic nedělal. Veškerá práce byla v tu chvíli hotova.

Parasympatikus tedy převládá, když je tělo v klidu, odpočívá, nic nedělá apod. (pokud vám v hlavě víří myšlenky a úkoly, řešíte krize nebo podobně, pak bohužel i když při tom ležíte, není to relaxace). Až ve stavu relaxace se tělo může soustředit na nejdůležitější funkci a to regeneraci – buněk, orgánů, zranění apod. a také na zažívání.

Proč se musíte naučit relaxovat

Dostatek relaxace je naprosto zásadní pro vaše zdraví

V dnešní době se na relaxaci díváme jako na zbytečnost. Sami ale vidíte, že je to naprosto nezbytná dovednost, kterou si prostě každý nevyhnutelně musí osvojit. Obzvlášť v dnešní době, kdy jsme prostě permanentně ve stresovém stavu a téměř nikdy ve stavu opravdové relaxace.

Pokud chcete v novém roce pro sebe udělat něco opravdu důležitého, pak je to naučit se relaxovat. Nic nedělat, klidně jen tak počumovat a poslouchat auta z ulice, jít na krátkou procházku, popíjet čaj, skládat puzzle nebo nebo prostříhávat vaši bonsaj. Alespoň 5 minut denně.

Napiště mi u čeho se nejlépe zrelaxujete vy!

Dominika

Zastánce názoru, že dobré zažívání je základní předpoklad zdraví, certified Ayurvedic chef a výživový poradce Tradiční Čínské medicíny.

More Posts

Follow Me:
Facebook