Podzimni jidelnicek Vata jidelnicek pro kazdeho

Proč je právě teď nejlepší čas pro Vata jídelníček

Během vašich konzultací, začínáme vždy Vata jídelníčkem.

Dnešní doba, ale hlavně v kombinaci s tímto podzimním obdobím, vyžaduje v první řadě zklidnit element Vata.

Už to často pomůže od spousty problémů.

Je to z několika důvodů:

  1. Rychlá doba
  2. Podzimní období
  3. Vzájemné ovlivňování dóš

Rychlá doba

Dnešní doba je velmi rychlá nejen co se týče dopravy, ale celého životního stylu, rychlé změny, spousta podnětů, sociální sítě, apod. Hlavní vlastností elementu Vata je pohyb a je tedy logické, že veškeré vlivy, které pohyb zvyšují a zrychlují Vatu negativně ovlivňují (tzn. že přidávají na tu část vah, kde je Vata a tím nás vyvádějí z rovnováhy).

Dá se říct, že každý moderní člověk bude mít do určité míry prospěch při dodržování zásad pro zklidnění Vaty.

Podzimni jidelnicek Vata jidelnicek pro kazdeho

Podzimní období

I počasí ovlivňuje elementy v našem těle a na podzim nejčastěji převládá právě Vata, takový Vata podzimní jídelníček je tedy ideální pro každého v tomto období.

Vzájemné ovlivňování dóš

Vata je jediná dóša, která umožňuje pohyb. Ostatní dóši jsou tedy závislé na tomto pohybu, aby správně fungovaly. Z toho vyplývá, že když je Vata v nerovnováze, automaticky to negativně ovlivňuje i další dvě dóši v těle.

Proto když začneme s Vata jídelníčkem, hodně věcí se může vyřešit, i když třeba nejsou přímo spojené v Vatou.

Velké množství nemocí a potíží mají svoji prvotní příčinu právě v narušené rovnováze Vaty.

Nyní v podzimním období je skvělé se zaměřit právě na zklidnění Vaty v těle a to pro každého, takže pokud pořád tápete jak začít, teď je právě skvělá doba na tento typ jídelníčku.

Ale nezapoměňte, že zklidnění Vaty nespočívá pouze v jídelníčku, i když je jeho velkou součástí.  Vždy myslete také na pohyb na čerstvém vzduchu a relaxaci.

Některé agresivnější techniky ke zklidnění Vaty mohou narušit ostatní dvě dóši, z toho důvodu jsem vybrala pouze ty jemnější, aby byly vhodné opravdu pro každého v tomto ročním období a nemuseli jste se bát, že něco zkazíte.

Zklidněte Vatu v podzimním období

  1. Vyhněte se chlazenému jídlu a pití (je na vás jak moc teplé je vám příjemné, ale přímo z lednice určitě ne)
  2. Najděte si relaxační a pohybovou aktivitu v jednom – ušetříte čas (skvělé je plavání, procházky v přírodě, hathajóga, tai-či, apod.)
  3. Vařte obiloviny – nahraďte čast jídel ke kterým si dáváte chleba vařenou obilovinou podle vlastního výběru (nejrychleji je uvařený kuskus, quinoa nebo bulgur)
  4. Svůj jídelníček postavte na polévkách a tzv. jídlech z jednoho hrnce, kde máte zeleninu, maso/luštěniny, brambory apod. (dobře uvařené v tlakovém hrnci zahřeje na těle i na duši)
  5. Dopřejte si dostatek spánku (pokud vstáváte brzy, zkuste si to zařídit tak abyste mohli večer jít aleapoň o půl hodiny dřív spát) – pro dobrý spánek existuje spousta triků
  6. Omezte kávu, co nejvíc to jde (už jste slyšeli, že ve Finsku se ráno místo kávy vykoupou v kádi s ledovou vodou? :D) – mimochodem kdy jindy než na podzim si dopřávat úžasné Chai Latté
  7. Najděte si čas vydechnout, zastavit se, přečíst si knížku či jen poslouchat hudbu
  8. Používejte při vaření ghí 

 

 

 

 

Zdroje:

Vasant Lad, B.A.M.S., M.A.Sc: The Complete Book of Ayurvedic Home Remedies

Zajímavé info? Poděl se s přáteli!

Dominika

Zastánce názoru, že dobré zažívání je základní předpoklad zdraví, certified Ayurvedic chef a výživový poradce Tradiční Čínské medicíny.

More Posts

Follow Me:
Facebook