Mrkvová polévka se špetkou Ayurvédy

Naše stravování je jen natolik nutričně prospěšné, nakolik ho náš zažívací systém dokáže zpracovat. Někteří lidé mají tak efektivní zažívání, že i když se nestravují příliš zdravě, jejich tělo přesto dokáže z jejich stravy „vyždímat, co se dá“. A stejně tak existují lidé se slabým zažíváním, kteří, přestože se stravují velmi zdravě, stejně pociťují potíže jako únava, přibírání na váze, nadýmání atd.

Já se bohužel řadím do druhé skupiny a to mě přinutilo trošku přehodnotit můj způsob stravování, který jsem až doposud považovala za nejlepší.

Jenže každý člověk je jiný a to, co může být nejlepší pro jednoho, nemusí být nejlepší pro jiného.

DSCN6536A

Začala jsem tím, že jsem zkoušela vyřadit potraviny, které způsobují podráždění mého zažívací systému. Chtěla jsem se dostat ke zdroji problému, ale asi jsem nešla dostatečně daleko.

Po tom, co jsem podezírala lepek, oříšky, veškeré obiloviny, syrovou zeleninu a některé ovoce za příčiny mých problému jsem skončila tak, že už jsem mohla „jíst“ jen určité smoothies, abych se cítila po jídle dobře. Často jsem dokonce dávala přednost hladovění. Věděla jsem, že to není moc dobré a dlouhodobě to takhle nejde, ale nevěděla jsem co ještě vyzkoušet, když už jsem vyřadila z jídelníčku skoro všechno.

To byla správná chvíle vrátit se trochu zpátky, uklidnit se a podívat se na všechno z větší perspektivy (stala jsem se tak trochu svým pokusným králíkem – no jak jinak se dá zjistit, co vám prospívá a co ne, než metodou pokusu a omylu).

Díky jedné knížce, co jsem objevila ve výprodeji (náhoda?) jsem začala uvažovat nad tím, kde je skutečné jádro problému – v mém zažívání. Nejdříve teda musím uzdravit svůj zažívací systém – tím se dá dopořádku vše. Tato knížka mi prostě nějak dává smysl, ale protože ji mám pořád rozečtenou, budu pravděpodobně postupně odhalovat svoje zkušenosti a praktické poznatky, které pro mě fungovaly a které ne.

Zároveň jsem trochu ovlivněná ayurvédou a čínskou medicínou, které se shodují v tom, že některý typ lidí potřebuje zažívání trochu nakopnout (neboli zahřát) a to s pomocí koření. V tom jsem našla určitou úlevu takže to budu zkoušet taky.

Dneska pro vám mám zahřívací mrkvovou polévku, snadno stravitelnou a neskutečně dobrou. Doporučuju si ji dát spíše k večeři – je lehká a nebude vaše zažívání přes noc příliš zaměstnávat, takže váš noční odpočinek bude kvalitnější.

DSCN6538A

Ingredience na 2 porce:

  • 2 svazky mrkve
  • 1 střední cibule (pokud je vaše zažívání velmi slabé a citlivé vynechejte raději i cibuli)
  • 2-3 stroužky česneku
  • kousek chilli papričky
  • kousek zázvoru
  • 2 špetky kurkumy
  • 3 bobkové listy
  • několik celých kardamomů
  • 2 čajové lžičky miso pasty
  • lžička kokosového oleje nebo ghee
  • čerstvý koriandr
  • pár sezamových semínek (nasucho opražených)
  • chilli olej/olivový olej/lněný olej

DSCN6535A

Postup:

  1. Kokosový olej rozehřejeme v hrnci a lehce na něm osmažíme cibulku (pokud použijete). Když má cibulka zlatou barvu, přihodíme nasekaný česnek, nasekaný zázvor, nasekanou chilli papričku. Vše ještě chvíli smažíme.
  2. Nakonec zaprášíme kurkumou a přidáme mrkve (očištěné a nakrájené na tenká kolečka).
  3. Necháme chvíli v hrnci smažit s kořením a nakonec zalejeme horkou vodou a zamícháme. Přihodíme pár bobkových listů a celý kardamom (nezapoměňte oboje před mixováním vyjmout).
  4. Vaříme do změknutí mrkve (asi 40 min)
  5. Odstavíme z ohně, přidáme miso pastu a rozmixujeme tyčovým mixérem.
  6. Podáváme s čerstvým nasekaným koriandrem, pokapané olejem a posypané sezamovými semínky (nasucho opraženými).



 

Zajímavé info? Poděl se s přáteli!

Dominika

Zastánce názoru, že dobré zažívání je základní předpoklad zdraví, certified Ayurvedic chef a výživový poradce Tradiční Čínské medicíny.

More Posts

Follow Me:
Facebook