jak začít žít v souladu s Ayurvedou

Jak začít žít v souladu s Ayurvedou (5 praktických a akčních tipů)

Většina z vás už zná svoji dóšu, mám pravdu? (Pokud to ještě nevíte, tak si můžete spustit rychlý interaktivní test, což znamená, že jenom odklikáte odpovědi a výsledek se vám okamžitě zobrazí).

Takže teď už předpokládám víte, která dóša vám dominuje a dokonce si můžete rovnou stáhnout některé materiály, které vám pomůžou zařadit tento poznatek do života.

Teď mi ale dovolte vrátit se trochu zpátky.

Existuje totiž několik praktických návyků, které je dobré si zažít, ještě než se pustíte do dalšího bádání v rámci svojí dóši.

Tyto návyky platí pro všechny dóši přibližně stejnou měrou, takže i když si zatím nejste svou dóšou jisti, můžete se tím řídit naprosto bez obav.

Pro koho je tedy tento článek určen?

Hlavně pro ty, kteří s Ayurvedou teprve začínají a nevědí, z kterého konce to vzít. Jedná se o takové metody, které sedí a pomůžou každému, bez ohledu na dóšu a bez ohledu na to, zda jste se s Ayurvedou již ztotožnili, nebo vám připadá jako španělská vesnice.

Navíc, tyto Ayurvedské návyky můžete zařadit do svého života OKAMŽITĚ, ještě před tím, něž si nakoupíte koření a postavíte se k plotně.

1.) JEZTE V SEZÓNĚ

Sezónní stravování je tělu velice přirozené, v podstatě vaše tělo neočekává nic jiného než potraviny, které jsou lokálně dostupné v určitém ročním období. Všechno ostatní tělo trochu mate a následkem může často být neefektivní trávení.

Dnes už se bohužel hranice mezi ročními obdobími a lokalitami pěstování stírají, takže není snadné rozlišit, co je vlastně místní a co ne, ale může vám pomoci tato sezónní tabulka, kterou jsem stáhla někde na stránkách EU (už si bohužel nepamatuju, kde přesně).

2.) PASUJTE OBĚD NA HLAVNÍ JÍDLO DNE

Rozumějte, nejde ani tak o to, abyste jedli oběd kolem poledne (tj. mezi 11 a 14 hod), není to nutné pokud to vašemu programu nevyhovuje. Důležité je jíst kolem poledne to nejvydatnější jídlo z celého dne (klidně snídani nebo brunch) a ostatní dvě či jedno jídlo by už mělo být lehčí.

Důvod tohoto všeho? Vaše zažívání je v poledne nejvýkonnější a proto zvládne i vydatnější pokrm.

3.) NEJEZTE, POKUD NEMÁTE HLAD

Neboli jezte pouze, když máte hlad.

Přestože nám odborníci neustále podsouvají svačiny každé 2 až 3 hodiny (což může platit pro Vata dóša v zimě mnohem více, než Kapha dóša kdykoli), nechte vaše tělo rozhodovat samo za sebe, pokud máte hlad, svačinu si klidně dejte, pokud vám ale v břiše ještě nekručí, tak svačinu rozhodně vynechte.

Podstatou této metody je nechat tělu dostatek času a prostoru ke strávení předešlého jídla a zároveň se připravit na pokrm další. Dokud toto není hotovo, zbytečně zahlcujete zažívací systém, který pak nemůže efektivně pracovat. Výsledek? Nestrávené zbytky potravy, které jen přispívají k vytváření toxického prostředí v těle.

4.) PŘED SNÍDANÍ SE OČISTĚTE

Zahajte každé ráno takovým osobním rituálem. Existuje několik technik, které můžete do svého ranního rituálu zařadit, ale můžete si samozřejmě vytvořit své vlastní (pokud vás ranní půlhodinka s šálkem kávy a novinami naladí a zrelaxuje více než jóga, pak do toho 🙂 )

Tady je nabídka toho, co můžete ráno pro sebe udělat (je to hlavně podle mých preferencí, ale nikdo vás nenutí to použít, vyberte si to, co vás zaujalo a vyzkoušejte sami):

  1. Vyplachování úst olejem (jak na to?)
  2. Čištění zubů a jazyka
  3. Proplachování nosních dírek
  4. Proplachování uší
  5. Několik pozdravů slunci (jak na to?)
  6. Sklenice teplé vody na lačný žaludek a nejméně 1/2 hodiny před jídlem
  7. Krátká lymfatická masáž lufou
  8. Ayurvedská masáž teplým olejem (jak na to?)
  9. Stimulace orgánů vnitřní masáží břicha (jak na to?)
  10. Vyprázdnění (pokud to nejde snadno, body 5, 6, 7, 8, 9 by měly pomoci)
  11. Snídaně 🙂

ranní rituály pro očistu těla

5.) MEDITUJTE PRAKTICKY

Podle mého názoru potřebujeme meditaci nejvíce právě v těch chvílích, kdy si říkáme, že to je to poslední na co teď máme čas/náladu.

Navíc, meditace nemusí být nějakým složitým úkonem, který nás zdržuje od domácích povinností, právě naopak, může být jejich součástí.

Meditace totiž může spočívat jednoduše vě vědomém plnění snadných úkonů. Jak na to prakticky?

Soustřeďte se pouze na jeden vjem a na ten se zcela zaměřte (jinak řečeno vnímejte pouze jedním smyslem).

Příklad:

Já medituju při umývání a utírání nádobí. Ostatní členy domácnosti pošlu z kuchyně pryč a zaměřuju se pouze na zvuky, které při tom způsobuju, tzn. na cinkot skleniček, proudění vody atd.

Občas mi myšlenky uběhnou jinam, ale jakmile si to uvědomím, prostě se znovu zaposlouchám do kuchyňských zvuků. Takto strávím alespoň 20 minut meditací a zároveň splním jeden úkol ze seznamu domácích prací, a hlavně nejsem otrávená a nespěchám s nádobím, abych si konečně mohla odpočinout, ale odpočívám už při samotné činnosti.

Já mívám vždycky takový pocit, že neustále nic nestíhám, a díky této technice mi připadá, že čas získávám a ne ztrácím.

Zajímavé info? Poděl se s přáteli!

Dominika

Zastánce názoru, že dobré zažívání je základní předpoklad zdraví, certified Ayurvedic chef a výživový poradce Tradiční Čínské medicíny.

More Posts

Follow Me:
Facebook