Jak se orientovat ve zdravé výživě

Jak se orientovat ve zdravé výživě

V Ajurvédě existuje koncept zvaný DWANDA.

Tento koncept vyjadřuje to, že potraviny jsou dokonalé ve svém přirozeném stavu a všechny složky jsou v tomto stavu perfektně vyvážené.

 
Každý komponent, který potravinu tvoří má svoje odůvodnění v celkové rovnováze.
Jakékoli vyjmutí některé složky tuto rovnováhu narušuje.

Skvelým příkladem může být třeba meloun:

Jen proto, že nás začaly otravovat pecky v melounu, zvykli jsme si vyžadovat melouny bez pecek. 
  • Jedna věc je, že melounů bez pecek se musí nějak dosáhnout – nevím, jak se to dělá (jestli někdo tušíte, ráda se dovzdělám), ale jsem si jistá, že tento proces není přirozený.
  • Druhá věc je, že se tím naruší přirozená rovnováha melounu
Meloun je sladký, vodnatý a těžký, to jsou jeho vlastnosti. Naproti tomu pecky mají chuť hořkou a přispívají tím naopak vypuzování vody z těla.
A to je jen jeden úplně primitivní příklad inteligence přírody.
Vidíte, jak to všechno už vymyslela za nás?
Jak se orientovat ve zdravé výživě

Jak se vám teď tato informace může hodit?

Nedávno se mě jedna kamarádka ptala, co si myslím o proteinových prášcích.
Proteinový prášek, i když je z něčeho přirozeného jako třeba z konopí, není sám o sobě špatný. Ale je třeba se zamyslet na tím, jak je získán. Extrakcí proteinů z konopných semínek?
To je hodně daleko od přirozeného stavu. I když je v bio kvalitě a ze zdravého konopí, není to něco, co bych doporučila konzumovat na pravidelné bázi.
 
Neznamená to že nesmíte jíst nic co není v přirozeném stavu, i když by to bylo ideální, je to pouze o uvědomění.

Přehodnocení toho, co považujeme za zdravé a přirozené.

Koncept dwanda je naprosto geniální a poskytne vám kompas při vašem pátrání světem zdravé výživy.
Jak se orientovat ve zdravé výživě
 
Kdykoli si nevíte rady, zda je potravina, která se právě v tuto chvíli všude doporučuje opravdu zdravá, můžete se vždy zamyslet nad tím, jak moc daleko od svého přírozeného stavu je a tím se řídit.
Takzvané hnutí „real food“ je v podstatě na tomto konceptu založené a jedná se o to, že nakupujete pouze suroviny (nejlépe od lokálních prodejců) a všechno si doma vyrábíte sami. Vykynete domácí chléb, stlučete máslo, namelete čerstvou mouku, atd.
Příklady:
Plnotučné mléko přímo od krávy? Proč ne? Připravte si z něj jogurt, čerstvý sýr nebo máslo.
Nízkotučné mléko v krabici? Je zbavené tuku a homogenizované (což teda popravdě nevím co znamená a nezní mi to jako něco co by bylo v přirozeném stavu 🙂 )
Červená řepa z trhu, kterou si připravíme včetně stonků a zelených listů? Perfektní rovnováha sladké a hořké zeleniny (jestli nevíte, co to znamená, mrkněte sem)
Sledujete tu přirozenou vyváženost? 🙂 To je prostě úžasné!
Prášek z červené řepy, který si přidáte do smoothie, protože je to prý dobré na srdce? No, to už tak dobré není i když je to bio.
V dnešním světě se strašně zaměřujeme na jednotlivosti a provádíme konkrétní výzkumy složek, které pak odstraňujeme protože se nám na nich nelíbí to nebo to.
Tyto výzkumy nejsou chybné to ne, ale je třeba si uvědomit, že celek je mnohem víc než pouhý součet částí a to Ajurvéda hodně zdůrazňuje.

Chápete tak nějak celý ten koncept?

Doufám, že vám pomůže a usnadní rozhodování 🙂

 Budu ráda za jakékoli vaše postřehy, výtky názory, podněty k diskuzi, napište mi zprávu tady.
Zajímavé info? Poděl se s přáteli!

Dominika

Zastánce názoru, že dobré zažívání je základní předpoklad zdraví, certified Ayurvedic chef a výživový poradce Tradiční Čínské medicíny.

More Posts

Follow Me:
Facebook