5 Ajurvédských olejových terapií, které můžete aplikovat doma

Aplikace oleje patří v Ajurvédě k hlavním terapeutickým prostředkům. I když si často jako první představíme olejovou masáž, a nebudeme daleko od pravdy, v Ajurvédě existují ještě další způsoby, jak olej použít k léčebným účelům.

I když to zní neuvěřitelně, že trocha teplého oleje může působit jako léčebná kůra, rozhodně tuto tísíciletími prověřenou techniku nepodceňujte.

Jak to vlastně působí?

Velkou část práce můžeme určitě připisovat zklidňujícímu a uzemňujícímu účinku aplikace teplého oleje (asi se všichni shodneme, že stres je z velké části viníkem většiny civilizačních problémů a onemocnění). Uvolnění těla a mysli ale není jediným účinkem, který olejová terapie má. Olej totiž vyvíjí na některých potřebných místech velice jemný tlak (viz. např. ušní terapie – číslo 4) a uvolňuje tak pohyb prány. Prána je životní energie, která musí v těle proudit bez bariér a překážek, aby tak tělo mohlo fungovat správně a případné nerovnováhy mohly být ihned napraveny. Překážky proudu prány vytváříme nevědomky každý den, proto bychom každý den měli věnovat chvilku aktivitám, které pohyb prány podporují (joga, pranajama, pohyb na čerstvém vzduchu, masáže,…)

Navíc se v některých případech mohou do olejů přidávat i výtažky z bylin pro dosažení konkrétního efektu. Díky masáži se tyto oleje mohou dostat hluboko pod povrch pokožky a léčit.

5 Ajurvédských olejových terapií, které můžete aplikovat doma

Zatímco je skvělé si na některé náročnější techniky domluvit léčebnou kůru v nějakém specializovaném centru, existují i takové, neméně účinné, které zvládnete bez problému i v pohodlí domova.

Pojďme se teď na některé z nich podívat.

1. Ajurvédská sebe masáž – Abhyanga

Abhyanga je masáž teplým olejem, kterou provádíme sami sobě. Je součástí ideální každodenní rutiny (neboli Dyncharia), která navozuje rovnováhu a působí jako součást prevence nemocí. Navozuje harmonii, pomáhá tělu zbavovat se toxinů a uvádí dóši zpět do stavu rovnováhy.

Benefity:

  • hladká, zářivá, vyživená pokožka, která má zdravou barvu
  • napomáhá uvádět Vatu, Pittu i Kaphu do rovnováhy
  • větší tolerance k vnějším vlivům
  • masáž stimuluje vnitřní orgány a pomáhá jejich správnému fungování
  • prospěšná při problémech s klouby
  • zpomalení procesu stárnutí
  • pozitivní vliv při stresu
  • pozitivní vliv při problémech se spaním

Jak na to:

  1. Dejte vařit vodu v rychlovarné konvici a připravte si 2 nádoby – jednu teplovzdornou (tam přijde horká voda) a jednu menší nádobu, která se vejde do té větší (tam bude olej).
  2. Nalejte horkou vodu do teplovzdorné nádoby a nádobu s olejem do ní vložte. Můžete přidat i pár kapek svého oblíbeného esenciálního oleje.
  3. Nechte chvíli olej zahřát a potom začněte s masáží.
  4. Začněte masáží hlavy a obličeje, potom namasírujte ruce, trup a nohy. Vždy postupujte táhlými pohyby směrem k srdci a krouživým pohybem v oblasti břicha (video jak postupovat najdete zde)

Jaký olej použít:

Z mojí zkušenosti na výběru oleje až tak nezáleží (sama jsem dlouho používala pouze kokosový i když pro můj stav ani roční období v té době nebyl první volbou, prostě proto, že jsem ho měla po ruce, a stejně jsem významně pocítila pozitivní účinky masáže).

Nicméně pro vaši informaci se pro Vatu doporučuje použít sezamový olej, Pittu kokosový a Kaphu slunečnicový či mandlový.

Vždy ale volte co nejkvalitnější oleje v biokvalitě, za studena lisované.

Kdy?

Nejúčinnější je provádět Abhyangu ráno před snídaní a následovanou teplou sprchou nebo koupelí. Lze provádět i před spaním dostatečně dlouho po jídle a rovněž následované teplou koupelí pro zlepšení spánku.

2. Čištění nosních dutin s pomocí konvičky Neti

Aplikaci oleje do nosní dutiny vždy předchází proplachování nosních dírek konvičkou Neti. Také patří k praktikám Dyncharia a pomáhá udržovat nosní sliznici v dobrém stavu.

Benefity:

  • prevence rýmy a nachlazení
  • vyhání přebytečné zahlenění
  • ulevuje při alergiích
  • zlepšuje soustředění
  • zostřuje smysly a intuici
  • zlepšuje čich
  • může zmírňovat kruhy pod očima

Jak na to:

  1. Dejte vařit vodu v rychlovarné konvici.
  2. Připravte si 1/2 až 1 čajovou lžičku kvalitní soli a dejte ji do konvičky Neti.
  3. Zalejte konvičku asi do 1/4 horkou vodou a zamíchete aby se sůl rozpustila.
  4. Potom dolejte konvičku odstátou vodou pokojové teploty, aby výsledná teplota byla příjemná (vyzkoušejte prstem).
  5. Předkloňte se, hlavu vytočte do strany a začněte konvičkou neti nalévat vodu do vnější nosní dírky. Nemějte strach, ublížit si nemůžete, ale asi chvíli potrvá než najdete správný úhel. Voda by měla vytékat druhou nosní dírkou.
  6. Odfrkněte a zopakujte totéž na druhou stranu.
  7. Nyní můžete přebytečnou vodu vysmrkat a nastává čas pročištěné nosní dírky promazat. Můžete kapátkem kápnout jednu kapku do každé nosní dírky a potáhnout nebo nanést trochu oleje do nosních dírek malíčkem a potáhnout.

Jaký olej použít:

Prodávají se už specializované namíchané oleje přímo pro tuto příležitost, mívají velmi příjemnou bylinkovou vůni. Nebo můžete zvolit sezamový olej, který si nalejete do nádobky s kapátkem, případně trochu kokosového rozpustíte v dlaních a malíčkem nanesete do každé dírky.

Kdy?

Tato technika je opět nejlepší provádět ráno po probuzení. Doporučuje se před meditací/pranajámou/jógou. Při velké únavě, stresu či nachlazení lze provádět i 2x denně – ráno a večer.

3. Masáž chodidel pro dobrý spánek

Chodidla jsou často velmi zanedbávanou částí těla, přestože jsou částí velmi důležitou a velmi namáhanou. Hlavně proto, že se na chodidlech promítají orgány celého těla a stimulací těchto bodů zároveň stimulujeme jednotlivé orgány. Není to tak, že potřebujete nutně vědět, kde který orgán na vašem chodidle najdete. Pamatujte si, že pracujeme na celém těle jako celku. Berte to tedy tak, že poctivou a příjemnou masáží celého chodidla pomáháte správné funkci orgánů celého těla. Tuto masáž můžete provést i jako součást večerní Abhyangy pro dobrý spánek.

5 Ajurvédských olejových terapií, které můžete aplikovat doma

Benefity:

  • uzemňuje a napomáhá dobrému spánku
  • podporuje správnou funkci vnitřních orgánů
  • ulevuje od stresu
  • působí jako prevence proti různým potížím jako mykózy, bradavice, kuří oka, otlaky apod.
  • dlouhodobě zlepšuje stav suchých a popraskaných pat

Jak na to:

  1. Dejte vařit vodu v rychlovarné konvici a připravte si 2 nádoby – jednu teplovzdornou (tam přijde horká voda) a jednu menší nádobu, která se vejde do té větší (tam bude olej).
  2. Nalejte horkou vodu do teplovzdorné nádoby a nádobu s olejem do ní vložte. Můžete přidat i pár kapek svého oblíbeného esenciálního oleje.
  3. Nechte chvíli olej zahřát a potom začněte s masáží.
  4. Pohodlně se posaďte a palci obou rukou důkladně masírujte celé chodidlo. Nejdřív jedno a potom vyměňte.

Jaký olej použít:

Tady je to skutečně na vašich preferencích, pro dobrý spánek se nejvíce doporučuje sezamový, ale kterýkoli teplý olej bude fungovat. Klidně i přidejte pár kapek oblíbeného esenciálního oleje.

Kdy?

Nejlépe před spaním, protože je to jedna z účinných technik pro podporu dobrého spánku.

4. Uzemňující kapání oleje do uší

Tuto techniku jsem se naučila na Hawaii, kde jsem studovala Ajurvédskou výživu (více o tom si můžete přečíst zde). Jedná se o velmi příjemný a zklidňující zážitek. Ulevuje od stresu a uvádí Vatu zpět do rovnováhy, zároveň čistí uši od přebytečného mazu (věděli jste, že špunty v uších a vůbec přebytek ušního mazu úzce souvisí s přebytkem Vaty v těle?).

Benefity:

  • zlepšení sluchu
  • úleva od pískání v uších
  • čištění uší (prý tato technika dokáže s trochou trpělivosti a času uvolnit zašpuntované uši)
  • uzemnění a okamžité zklidnění
  • napomáhá dobrému spánku

Jak na to:

  1. Dejte vařit vodu v rychlovarné konvici a připravte si 2 nádoby – jednu teplovzdornou (tam přijde horká voda) a jednu menší lahvičku s kapátkem, kterou jste předem naplnili olejem.
  2. Nalejte horkou vodu do teplovzdorné nádoby a lahvičku s olejem do ní vložte. Nechte chvíli olej zahřát.
  3. Lehněte si na bok, hlavu podložte ručníkem ať vám případný ukápnutý olej nezašpiní koberec.
  4. Připravte si k ruce papírový kapesníček a nakapejte si kapátkem pár kapek teplého oleje do ucha až po okraj, můžete také někoho požádat, ať olej nakape za vás.
  5. Relaxujte několik minut, ničeho se nebojte, olej bude pomaličku pronikat hlouběji do ucha, to je v pořádku, tak to má být.
  6. Potom vezměte papírový kapesník přiložte k uchu a olej jím opatrně vysajte, ať se všechen nevylije při vstávání na vás.
  7. Potom totéž zopakujte u druhého ucha.

Jaký olej použít:

U této techniky se nejvíce osvědčil sezamový olej.

Kdy?

Můžete použít ve chvílích, kdy se potřebujete rychle uklidnit (například po stresovém dni v práci). Doporučuje se aplikovat před spaním protože napomáhá zklidnění a dobrému spánku.

5. Relaxační masáž pokožky hlavy

Masáž hlavy může být součástí ranní Abhyangy, ale můžete ji provádět i samostatně. Je to neskutečně příjemná olejová technika, která má zároveň velmi pozitivní vliv na stav pokožky hlavy (například svědivá pokožka, lupy,…), ale i kondici vlasů (očekávejte silné, zdravé, lesklé a hebké vlasy).

5 Ajurvédských olejových terapií, které můžete aplikovat doma

Benefity:

  • napomáhá zbavovat pokožku problémů s lupy
  • zmírňuje svědění hlavy
  • vyživuje pokožku hlavy a vlasy získají sílu a lesk
  • zklidňuje a uzemňuje
  • napomáhá dobrému spánku

Jak na to:

  1. Dejte vařit vodu v rychlovarné konvici a připravte si 2 nádoby – jednu teplovzdornou (tam přijde horká voda) a jednu menší nádobu, která se vejde do té větší (tam bude olej).
  2. Nalejte horkou vodu do teplovzdorné nádoby a nádobu s olejem do ní vložte.
  3. Nechte chvíli olej zahřát a potom začněte s masáží.
  4. Postupujte táhlými pohyby od čela dozadu, ale můžete zvolit i jiné pohyby, které jsou vám příjemné.
  5. Po skončení masáže si můžete umýt hlavu svým běžným způsobem, nebo si ji můžete zabalit do ručníku a nechat chvíli působit zatímco budete relaxovat s dobrou knihou.

Jaký olej použít:

Zde záleží jen na vás a na tom, který typ oleje bude vašim vlasům nejlépe vyhovovat. Většinou použití sezamového či kokosového nezklame.

Kdy?

Buď jako součást Abhyangy (ráno nebo večer) nebo jako předkoupelový rituál pro dobrý spánek.


 

Zdroje:

www.banyanbotanicals.com

Zajímavé info? Poděl se s přáteli!

Dominika

Zastánce názoru, že dobré zažívání je základní předpoklad zdraví, certified Ayurvedic chef a výživový poradce Tradiční Čínské medicíny.

More Posts

Follow Me:
Facebook