Ajurveda o ingrediencích semínka chia

O Ingrediencích: Semínka Chia

CO TO JE?
  • latinsky Salvia hispanica L. (moc se nemračte, nikdy nevíte, kdy se vám taková informace může hodit 😉 ) je rostlina, jejíž semínka známe pod názvem Chia
  • používali je Aztékové a Mayové, zejména jako spolehlivý zdroj energie (podle jednoho ze zdrojových článků dodala 1 lžíce chia Aztéckému válečníkovi energii na dobu 24 hodin).

(Z toho bychom si i mohli odvodit, jaké množství je tedy přiměřené. Protože do chia pudinku je potřeba docela velké množství semínek, které ale potom sníme najednou, je tento pokrm vhodný spíše jako zpestření jídelníčku. Pokud si chceme chia dopřávat pravidelně, dodržujme Ayurvedskou zásadu střídmosti a přidejme tady lžičku do smoothie, tam lžičku do kaše atd.)

ODKUD POCHÁZÍ?
  • Jižní a Střední Amerika (hl. Mexiko, Guatemala) – díky tropickému podnebí budou mít chia semínka pravděpodobně chladící účinky
JAKÉ JSOU ZDRAVOTNÍ PŘÍNOSY?
  • omega 3 mastné kyseliny (to jsou ty zdraví prospěšné, které najdete například také v mase lososa)
  • zvyšují imunitu
  • snižují krevní tlak
  • vyrovnávají hladinu cukru
  • bohatá na vlákninu, což prospívá zažívání
NA CO SI DÁT POZOR?

Když konzumujete semínka, je třeba vypít dostatečné množství vody, nebo je ve vodě namočit předem.

EXISTUJE  OMEZENÍ?

Lze konzumovat každodenně v přiměřeném množství.

ZAJÍMAVOSTI

Aztékové prý využívali Chia i jako projímadlo.

CO NA TO AYURVEDA?
  • chladící účinky jsou prospěšné obzvlášť v létě – napomáhají bojovat proti horku, předcházejí únavě a dehydrataci
  • přínosné budou nejspíše pro všechny tři typy a to z různých důvodů: Pitta může těžit z chladivých účinků a nevýrazné chuti, Vata z jejich udržování hydratace a blahodárných účinků pro zažívání, Kapha ocení lehkost pokrmu a její krevní cukr stabilizující účinky
JAK SKLADOVAT?
  • celá chia semínka můžeme nechávat v tmavé spíži v uzavíratelné skleněné nádobě (jak se mi teď hodí, že si schovávám zavařovací sklenice od medu, oříškových másel, kokosového oleje atd. – dělejte to taky tak – nemusíte si kupovat speciální nádoby, to je naprosto zbytečné).
  • mouka z chia semínek by ale měla být v suchu a chladu, takže je lepší ji nechávat v lednici.
  • oboje vám vydrží několik měsíců
  • předpřipravený chia gel (semínka -1 pol. lž. – rozmíchaná ve vodě – 1 šálek – a ponechaná po dobu 15 minut) musíme nechávat v lednici připravené k použití. Vydrží přibližně 14 dní.
JAK POUŽÍT?
  • přidáváme do smoothies
  • do snídaňové kaše
  • posypeme jimi salát nebo ozdobíme jakékoli jídlo
  • připravíme si chia pudink (recept na konci tohoto článku)
  • slouží také jako náhrada vajec (1 vejce = 1 pol.lž. chia + 1/3 šálku vody, necháme 15 min, občas promícháme – P.S.: semínka přidáváme do vody a ne naopak, vyhneme se tak žmolkům na dně nádoby)
  • využijeme přebytek ovoce, které stejně nikdy dlouho nevydrží a uděláme si chia marmeládu:

Já jsem připravila pikantní rybízovou:

Rozmixujeme:

  • rybíz s trochou vody
  • přidáme javorový sirup podle chuti
  • potom chia semínka (na 500ml rozmixovaného rybízu jsem použila 5 polévkových lžic chia, ale nebylo to úplně pevně zahuštěné, klidně použijte víc, nebo postupně přidávejte, až dosáhnete požadované konzistence).

Používáme na kaši, do jogurtu, na palačinky nebo lívanečky, na pečivo, buchtu nebo toast.




ZDROJE:

  • www.plants.usda.gov
  • http://www.chopra.com/ccl/chia-seeds-miracle-food-or-just-another-fad
  • http://www.ayusante.com/articles/100
  • http://chiaseeds.expert/how-to-store-chia-seeds/
  • www.zpravodajstvi24.cz
Zajímavé info? Poděl se s přáteli!

Dominika

Zastánce názoru, že dobré zažívání je základní předpoklad zdraví, certified Ayurvedic chef a výživový poradce Tradiční Čínské medicíny.

More Posts

Follow Me:
Facebook