ktere lusteniny jsou vhodne pro tvoji dosu

Rozluštěte Luštěniny

Proč byste nemohli luštěniny jednoduše vyřadit z vašich životů?

(což mnozí z vás pravděpodobně udělali)

Protože luštěniny tvoří základ vegetariánského jídelníčku, nejen v Ajurvédě je to hlavní zdroj bílkovin.

Přestože Ajurvéda nic vysloveně nezakazuje (ani maso), rozhodně klade na vegetariánskou stravu velký důraz a snad jsem ani nezažila žádný Ajurvédský recept na maso 🙂

Navíc, luštěniny mají nespočet výhod. Jsou totiž:

  • Levné
  • Snadné na přípravu (když víte, jak na to)
  • Vždy a všude dostupné
  • Výživné (navozují pocit nasycení – nemusíte se v tom spoléhat jen na maso, pánové 🙂 )
  • Regulují hladinu cukru
  • Představují hodnotný zdroj bílkovin (bonus: dobrá karma 🙂 )

Rozumím ale, proč se luštěniny staly takovým postrachem. Řeknu to teď na rovinu – jsou větrotvorné (ano, to je skutečný termín, ehm…který jsem si zrovna vymyslela).

Je to pravda, luštěniny jsou trochu těžší pro zažívání, ale to vás nemusí hned odradit, existuje totiž několik způsobů, jak tuto vlastnost eliminovat na nejnižší možnou míru, a s radostí vrátit toto jídlo zpět do vaší kuchyně (byla by totiž ohromná škoda se o to ochudit).

1./ Je třeba luštěniny dobře uvařit.

Není to tak těžké, jak se zdá, jen si vždy musíte pamatovat, že den předem je musíte namočit. Stačí luštěniny trochu propláchnout pod tekoucí vodou a potom ponořit do čisté vody v jakékoli nádobě (každá luštěnina většinou zdvojnásobí svůj objem, proto ji ponořte do dostatečného množství vody).

Pokud máte tlakový hrnec, tak se vám vaření nesmírně usnadní a zkrátí se jeho doba až o polovinu. To znamená, že abyste některé tvrdší luštěniny uvařili úplně do měkka, budete místo 1,5h na sporáku vařit 35 minut v tlakovém hrnci. Já mám tento od firmy Tescoma a vařím v něm i několikrát denně.

Pokud jej nemáte, musíte na to tradičně, v normálním hrnci, a na sporáku. Vylejte vodu, v které se luštěnina namáčela, a napusťte do hrnce novou tak, aby luštěnina byla dostatečně ponořená. Já ráda přidávám koření už k vaření, takže např. bobkový list, kolečka zázvoru, špetka kurkumy jde do hrnce hned za luštěninou. Můžete přidat i trošku ghí.

Teď už je to jen o čase. Přiveďte vodu k varu, stáhněte oheň na střední plamen a nechte vařit (různé příručky uvádí různé délky vaření, ale podle mé zkušenosti to bylo vždycky déle).

Nejrychleji uvařená je samozřejmě půlená červená čočka nebo půlné mungo (20 – 30 minut na sporáku, 10-14 minut v tlakovém hrnci). Různé fazole zaberou nejvíce času (například pinto jsem vařila přes 3 hodiny). Nicméně to všechno záleží na sporáku a na hrnci, jaký požíváte. Ukazatelem, na který se můžete spolehnout je, vytáhnout jednu luštěninu z hrnce a zmáčknout ji dvěma prsty, mělo by to jít velmi snadno.

 Jedna výhoda je, že i když se vaří dlouho, nemusíte u toho stát, ale klidně to nechte vařit (jen občas zkontrolujte, zda je v hrnci dostatek vody).

2./ Je třeba zjistit, které luštěniny jsou nejvhodnější pro vaši dóšu.

Zde platí, že pokud luštěniny trávíte špatně, začněte s půleným mungem (neboli mung dal).

Použijte tuto tabulku:

nejlepsi-lusteniny-pro-vasi-dosu

3./ Je třeba použít koření, které co nejvíce usnadní trávení

A to platí nejen při samotném vaření luštěnin, ale hlavně při následném vytváření jídel z nich.

Spolehnout se můžete například na:

  • kurkumu (napomáhá trávení bílkovin)
  • římský kmín
  • černé/hnědé hořčičné semínko
  • čerstvý zázvor
  • fenykl
  • fenugreek (plískavice)
  • černý pepř (čerstvě namletý)
  • hing neboli asafoetida (hlavně pro Vata dóšu)

Všechno koření seženete bez problémů v orientálních obchodech.

4./ Je třeba začít postupně.

Obzvlášť pokud skutečně nejste na luštěniny zvyklí. Začněte s menšími porcemi a ne více než 1-2x týdně po dobu několika týdnů, teprve potom můžete postupně přidávat.

Také si luštěninové jídlo ze začátku dopřejte k obědu. Kolem poledne je zažívání navrcholu a pravděpodobně ho tedy strávíte lépe než k večeři.

5./ A pokud máte extrémně slabé zažívání, připravte si po jídle tento digestivní čaj

Najdete ho v sekci Smoothie & Co. na stránce Recepty v PDF

Tento článek obsahuje tzv. affiliate odkaz. To znamená, že kliknutím a zakoupením zboží (tlakového hrnce, který sama mám a používám) přispějete, bez navýšení ceny zboží, k mé provizi z prodeje. P.S. Taky si musím nějak vydělávat 🙂
Zajímavé info? Poděl se s přáteli!

Dominika

Zastánce názoru, že dobré zažívání je základní předpoklad zdraví, certified Ayurvedic chef a výživový poradce Tradiční Čínské medicíny.

More Posts

Follow Me:
Facebook