3 potraviny, které se vyplatí kupovat bio

Nedávno jsem narazila na článek jedné blogerky, kterou sleduju. Měla dlouhodobé zažívací potíže, nic vážného, ale chtěla to nějak vyřešit. Šla na odběr krve, kde jí udělaly test na potravinové alergie.

Ještě bych měla podotknout, že byla převážně raw veganka, tzn. že většinu jejího jídelníčku tvořily oříšky, ovoce a zelenina.

Teda v jejím případě hodně mandlového másla, hodně zázvoru a jediné ovoce, které jedla byl ananas a to proto, že má nízký glykemický index.

První věc, co k tomu mám je, že raw strava byla založená na tom, čím se živí gorily (naši nejbližší příbuzní ze světa zvířat). Jenže už jste někdy viděli, že by si gorila umixovala oříškové máslo a pak si na něm pochutnávala? Jasně, může to být menší zpestření jídelníčku, jenže si často neuvědomujeme, kolik oříšků je třeba na takové máslo. Potom je jasné, že v jedné skleničce je neskutečná koncentrace nejen tuků, ale všeho, i prospěšných látek, a taková koncentrace by se v přírodě nikdy nevyskytla.

No, abych se teda vrátila k tomu článku. Potravinové alergie, které z jejího krevního testu vyšly pozitivní, vznikly prý z příliš velkého množství a koncentrace určitých potravin, na které si pak její tělo vytvořilo protilátky. Takže už asi tušíte, že byla alergická hlavně na mandle a taky další oříšky, na ananas a taky na zázvor (to si teda musím taky pohlídat – zázvorový čaj miluju).

Nevím, ale úplně to na mě křičí, jak má tělo rádo variabilitu, jak nechce přebytek čehokoli, nejraději je, když má od všeho trochu a přiměřené množství. Tady se názorně ukazuje, že i přejídání se zdravými věcmi může škodit.

 

Mám pocit, že nejdůležitější na stravě je, aby nebyla průmyslově zpracovaná.

Domácí a poctivé pokrmy ze zdravých ingrediencí a v úměrném množství je vlastně to, co lékaři vždy doporučovali napříč časem i kulturami. Není to tak?

Co jsou ale ty zdravé ingredience? Teď se konečně dostávám k tématu článku – bohužel žijeme ve světě a době, kdy už jídlo není takové, jak bývalo dřív. Jeho nutriční hodnota je mnohem nižší a obsah chemických látek a zbytků pesticidů mnohem vyšší.

potraviny ktere kupovat bio

Naše babičky žádné bio neznaly a ani nemusely, protože nebyly jiné způsoby produkce, genetická modifikace byla v plínkách a často se většina věcí pěstovala na zahrádce bez použití silných chemických postřiků. I moje babička mívala na chatě kompost, který se pak používal k hnojení – čisté, přírodní a účinné – to už je dnes vzácnost.

Já vím, že otázka bio je velmi kontroverzní. Někteří lidé si myslí, že je to podvod. Já nemám patent na pravdu a neříkám, že tato možnost je úplně vyloučená. Není. Jenže s předpokladem, že všechno je podvod se žije opravdu těžko.

Zároveň je jasné, že pokud si něco vypěstujete na zahrádce, tak se to s nějakým bio z obchodu vůbec nedá srovnat. Proto přes léto jednoznačně preferuju farmářské trhy, i když nemají bio označení. JENŽE farmářské trhy nejsou vždy k dispozici a nedá se tam koupit všechno. Proto, když už nakupuju v supermarketu, jsou určité potraviny, které VŽDY kupuju bio a hned vám i vysvětlím proč.

1. Mléčné výrobky

potraviny ktere kupovat bio

Původní nutriční hodnota mléka a výrobků z něj se bohužel ztrácí už při jeho pasterizaci. Většina z nás nemá přístup k raw nepasterizovanému mléku přímo ze statku (pokud se vám to přecejen povede, zkuste si vyrobit domácí jogurt), takže se musíme spokojit s krabicovým bio. Jak zdravé je mléko skutečně je ale otázkou úplně jinou. Ti z vás kteří četli Čínskou Studii ví o čem mluvím. To tady teď ale nechci rozvádět, protože toto téma je na mnohem delší diskusi. Pro mě je ale důležité, že mléko a mléčné výrobky jsou v mém jídelníčku spíše takový zpestřením než pravidelným hostem.

A proč teda kupovat bio? Když už nic jiného, tak vám to zaručí, že ve vašem mléku nebudou žádné zbytečné hormony nebo antibiotika. A to se teda počítá. Přečtěte si víc o rozdílu mezi bio a normálním mlékem v tomto článku.

2. Ovoce a zeleninu ze „špinavého tuctu“ (dirty dozen)

potraviny ktere kupovat bio

Každý rok se dělá průzkum konvenčního ovoce a zeleniny a jejich obsahu pesticidů. Také se pravidelně vydává seznam Dirty Dozen (produkty obsahující nejvíce pesticidů – je lepší kupovat v bio kvalitě) a Clean Fifteen (produkty s nejnižším obsahem pesticidů – je relativně bezpečné kupovat konvenční ze supermarketu).

Do špinavého tuctu se řadí jablka, broskve, nektarinky, jahody, hrozny, řapíkatý celer, špenát, sladké papriky, okurky, cherry rajčátka, brambory a hrachové lusky. Pokud jíte hodně listové zeleniny, je doporučováno ji kupovat také v bio kvalite.

Seznam Dirty Dozen 2017 naleznete zde.

P.S. Jahody ze supermarketu stejně nejsou dobrý. Nejlepší je počkat na sezonu a otrhat přímo ze zahrady. Věděli jste, že v čechách máme jahodové farmy, kam si můžete zajet, nasbírat jahody, zvážit, zaplatit a odjedet? Nejen že budete mít kbelík (nebo 2) úžasných jahod, ale máte to i s fyzickou aktivitou na čerstvém vzduchu 😀 Seznam farem.

Jak já se těším na léto!

3. Maso

Pokud jíte maso, je opět lepší kupovat v bio kvalitě. Podobně jako u mléka se vyhnete dávce antibiotik a hormonů.

Může se to zdát jako nedůležitá věc, ale antibiotika znižují vaši odolnost, ničí střevní mikrofloru, která je naprosto stěžejní pro správné fungování tělesných funkcí. Navíc přídatné hormony si zahrávají s vašim hormonálním systémem, a to není sranda, vždyť hormony řídí v těle naprosto všechno. Čtěte zde.

Moje důvody, proč některé potraviny kupuji v biokvalitě jsem uvedla.

Zvažte, jestli to pro vás má stejný smysl, jako pro mě.

Otázkou nakonec ale zůstává jedno. Vezměme si to na příkladu mléčných výrobků. Pokud se zvedne poptávka po bio mléčných výrobcích v tak ohromném množství jaká je nyní po běžném mléku (a ne pouze jako občasná pochoutka), nebudou bio farmy nakonec nuceny přijmout podobné parametry jaké se aplikují u konvenčního chovu, pouze z důvodu uspokojení obrovské poptávky?

To by byla další slepá ulička.

Podle mě celkový posun od mléka k jeho bio variantě by měl probíhat společně s limitování jeho celkové spotřeby. Je to dobré pro zdraví, životní prostředí i celou planetu.

Zajímavé info? Poděl se s přáteli!

Dominika

Zastánce názoru, že dobré zažívání je základní předpoklad zdraví, certified Ayurvedic chef a výživový poradce Tradiční Čínské medicíny.

More Posts

Follow Me:
Facebook