O blogu.

Zdraví inspirované Ajurvédou

Stránky “Had a Lama žijí zdravě” vznikly jako místo, kde dvě kamarádky Pavla a Dominika sdílely svoje recepty a názory na zdravý životní styl.

Časy se ale mění a všichni se někam posouváme a vyvíjíme různými směry. Moje kamarádka Pavla má teď priority trošku jinde, než v jídle a vydala se za svým snem, v čemž ji plně podporuju.

Pro mě ale jídlo a zdravý životní styl představuje přesně to, čím se chci v životě zabývat.

Po dlouhých úvahách jsem se rozhodla, že si název Had a Lama ponechám, i když už nemám Lamu. Nějak to pro mě vyjadřuje tu hravost (přípomíná mi to, že nic se nemá brát příliš vážně) a také mi to připomíná obměnu pejska a kočičky (pamatujete, jak pekli dort? :D).

V průběhu mojí “zdravé kariéry” (i když nemyslete si, že nikdy nehřeším 🙂 ) jsem toho vyzkoušela hodně a věřila jsem různým stravovacím směrům. Myslím, že všechny měly v sobě nějaký kousek pravdy, ale samozřejmě (už teď chápu, že) nemůžou sedět každému.

V průběhu toho jsem ale přijala některé obecné zákonitosti, které se neměnily, ať moje momentální nadšení patřilo jakémukoli způsobu stravování. A věřím v ně i teď.

  1. Nejlepší jídlo je vždy čerstvé, uvařené doma (tzn. vyhýbat se polotovarům, jak jen to jde)
  2. Je dobré kupovat co nejvíce potravin z ověřených zdrojů (od farmářů, ze sousedovy zahrádky,…)
  3. Bio není blbost (alespoň podle mě ne, a i když to není ideální, ani tak dobré jako výše zmínený farmář nebo zahrádka, pořád je to lepší, než ty věci ze supermarketu) – P.S. neznamená to ale, že všechno, co jíte, musí být nutně bio – viz. bod 5 🙂
  4. Zelenina je důležitá součást jídelníčku a občasný zelený džus taky neuškodí
  5. S lokálními, sezónními potravinami a stravováním typu “všeho s mírou” prostě nemůžete nic zkazit
  6. Ale hlavně, nebrat všechno tak vážně a doslova (občasná uklouznutí, klidně i úmyslná, vaše tělo bez problémů zvládne) – užívejte si
Zdraví inspirované Ajurvédou
Člověk musí umět i relaxovat 🙂

Had a Lama blog v současné době nejvíce ovlivňuje Ajurveda, se svým přístupem k jídlu i k životu. (Chcete si o Ajurvédě přečíst víc? Klikněte sem!)

Říkám ovlivňuje, protože jak už jsem zmínila, je dobré, nebrat nic příliš dogmaticky. Ajurvédu beru jako prostředek k chápání svého těla, zažívání, jak funguje a co mi sděluje. Líbí se mi, že Ajurveda nic striktně nezakazuje, ale spíše pobízí k preferenci a omezení určitých jídel a návyků (samozřejmě jiných pro každou dóšu – zjistěte, která jste dóša zde).

Nejdůležitějším úkolem Ajurvédy je zefektivnit zažívání a tím předejít vytváření toxinů v podobě nestrávených zbytků potravy.

Ajurvédský jídelníček pro dobré zažívání

K tomu používá časem ověřené metody vaření, kombinací jídel a hlavně koření (které jen tak mimochodem dává každému jídlu vynikající chuť 🙂 ).

Když se dostatečně sžijeme s těmito Ajurvédskými praktikami, tak časem budeme schopni sami poznat, co naše tělo potřebuje bez toho, aby nám to někdo musel říkat.

Ajurvédský program Vyladění jídelníčku

 

A to je vlastně současným cílem tohoto blogu – vrátit se s pomocí Ajurvédy k našemu intuitivnímu stravování, vrátit se do doby, kdy jsme sami poznali, co potřebujeme.

Zdraví inspirované Ajurvédou
Naučit se poslouchat své tělo znamená osvobodit se…

O mě.

Had a lama žijí zdravě, Zdraví inspirované AjurvédouMoje jméno je Dominika a moje konstituce Kapha/Vata.

Celý život jsem zápasila se svou váhou ve snaze dosáhnout modelkovské štíhlosti. Vždy se mi to ale podařilo jen na krátkou dobu.

Většinou jsem pak ztracená kila nabrala zpět a s odstupem času si uvědomuji, že jsem si akorát zadělala na pěkné zažívací potíže.

To je tak, když díte začne číst módní magazíny v 10 letech…

Trvalo mi dlouho, než jsem si uvědomila, že hubnout není jen o hubnutí a neznamená to, že za celý den sníte kousek sýra a energii doženete celodenním popíjením coca coly.

Že důležitější než míry modelky, je zdravotní stav a dobré zažívání, které nemusíte pořád řešit. A taky že jakmile toto jednou pochopíte, váha se časem srovná sama.

Na Ajurvédu jsem narážela v průběhu mých celoživotních pokusů s jídlem (od diety Petra Havlíčka, přes vegetariánství, elimination diet, veganství, vitariánství,) poměrně často, ale nikdy jsem si nedala tu práci, abych ji pochopila úplně do hloubky, přišlo mi to příliš složité a nedokázala jsem se v tom orientovat.

Dokud Ajurvéda nebyla to jediné, které zbývalo prozkoumat v naději, že mému zažívání uleví.

Nezbylo, než se ponořit do studia a experimentovat na sobě. A pomohlo to. Trvalo to sice nějakou dobu, než jsem si našla tu správnou cestu, ale pro vás je to dobré v tom, že jsem vám tím už vyšlapala cestičku. (Nyní totiž můžete získat týdenní jídelníček speciálně vytvořený pro posílení slabého a dietami narušeného zažívání)

A prostřednictvím tohoto blogu se snažím tyto své znalosti nějak prakticky zprostředkovat i vám.

Během doby mého samo studia jsem získala:

  • certifikát z výživy podle Tradiční Čínské medicíny (filozofie velmi blízká Ajurvédě)
  • certifikaci z Ajurvédského vaření: léčba jídlem (přečtěte si o tom zde)

Pokud je vám tento příběh blízký a také si se svým zažíváním nevíte rady, domluvte si konzultaci, po které vám vytvořím týdenní jídelníček na míru.