Použití Ayurvedy kdekoli a kdykoli

Jak použít Ajurvédu kdekoli a kdykoli: Vaše chuť do života závisí na vašem jídelníčku

Pořád přemýšlím, jak udělat Ajurvédu přístupnější. Jak vám usnadnit její využití v běžném životě. 

Většina mých kamarádek je při diagnostice hrozně nadšená, jak je to pravdivé (moje kamarádka Kája se vyjádřila takhle: „Ježiš, vono to fakt sedí ta tvoje po*raná Ajurvéda“ 😀 – musela jsem se smát – miluju takové upřimné reakce :D)

Ale často pak řeknou, že na nějaké vyvařování a neustálé kontrolování prostě nemají čas.

Rozumím tomu, vaření prostě není priorita. Práce, sociální život a odpočinek zabere pravděpodobně všechen čas, a vaření se tam už prostě nevejde. A všechny tyto věci jsou neméně důležité.

Připadá mi ale škoda, nevyužít potenciál Ajurvédy, který se nám nabízí na stříbrném podnose, protože sama vím, jak miniaturní změny mohou přinést velký účinek.

Jak stačí například zvolit kapučíno místo černé kávy, rýži místo chleba, anebo třeba žitný chleba místo pšeničného (p.s. každá z těchto výměn platí pro jinou dóšu) – pokud vás zajímá, jak byste si mohli upravit svůj vlastní jídelníček právě takovými záměnamy, můj PROGRAM VYLADĚNÍ JÍDELNÍČKU je přesně pro vás.

Zaměřuje se totiž na tu část vašeho života, kdy na velké změny prostě nemáte čas, ale přesto vám na vašem stravování záleží. Tento program vám pomůže vybrat lepší varianty vašich běžných jídel.

Použití Ayurvedy kdekoli a kdykoli

No každopádně mě to nutí zamyslet se nad způsoby, jak by se Ajurvéda mohla stát součástí vašeho života tak nějak bezděčně a přirozeně.

Abyste si nemuseli doma vyvyřovat Indická jídla, pokud nechcete, a abyste i navzdory hektickému životu objevili, jaké kouzlo Ajurvéda má a jaké neskutečné vyhody vám může nabídnout.

Taky bych si přála, abyste byli schopni vybrat si Ajurvédské jídlo, i když jíte v restauraci nebo u známých (to je pro ty, co nevaří).

Tady je nejdůležitější si uvědomit, že lepší, než vyřazovat nevhodné potraviny z jídelníčku, je přidávat ty vhodné. A ono se to nakonec přirozeně vybalancuje. A na tomto pravidle založíme celý dnešní manuál.

příklad z reálného života:

Dejte si guláš s knedlíkem, pokud se bez něj neobejdete, ale co takhle jako předkrm přidat něco sattvického – třeba menší teplý salát z listové zeleniny se zázvorovým dresinkem (nebo s kapkou oleje a citronu), je to skvělý start pro vaše zažívání, a když už máme takové těžké jídlo, co ho zapít šálkem zeleného čaje, hmmm?

Podobných možností je spousta a já chci, abyste se alespon ty základní naučili a začali je používat.

Takže jak na to?

Existuje jeden zaručený postup nebo pravidlo, podle kterého se můžete v běžných situacích řídit a nešlápout vedle:

Držte se SATTVY

sattvicke potraviny

Neděste se, není to nic složitého. V Ajurvédě primárně rozdělujeme potraviny na sattvické, rajastické a tamastické.

Satvické – nejvýše ceněné, podporují čistou mysl a soustředění, vyrovnanost a chuť do života

sattvické potraviny jsou:

  • většina čerstvého ovoce a zeleniny (nejlépe lehce tepelně upravené pro dobré zažívání)
  • většina luštěnin a klíčky
  • celé obiloviny, semínka a oříšky
  • syrové mléko a čerstvě připravený jogurt
  • ghee a za studena lisované oleje
  • raw med a pravý javorový sirup
  • jakékoli čerstvě připravené jídlo z těchto ingrediencí

Rajastické – podporují orientaci na cíl, kreativitu, agresivitu a pracovní elán

Ale bohužel také přispívají k tomu, že naše mysl je příliš aktivní a máme více sklony k různým závislostem.

Menší množství rajastických potravin potřebujeme, povzbudí naši mysl k akci. Musíme si ale dát pozor, abychom to nepřehnali.

rajastické potraviny jsou:

  • většina fermentovaných potravin (včetně jogurtu/kefíru z obchodu)
  • česnek
  • papriky všeho druhu
  • vejce
  • rajčata
  • avokádo
  • většina sýrů
  • cukr všeho druhu
  • kvasnice (=chléb, pivo)
  • jakékoli oslazené nebo konzervované ovoce
  • olivy
  • lilek
  • buráky a výrobky z nich
  • sojové mléko z krabice (a všechny rostlinná mléka, která nejsou čerstvě připravená)
  • ovocné džusy v lahvi
  • čokoláda
  • červená čočka
  • ocet
  • citron/limetka
  • cizrna
  • jakákoli sůl
  • káva

Tamastické – podporuji závist, nespokojenost a hněv, zpomalují nás a působí netečnost

Těmto potravinám je lépe se vyhýbat.

tamastické potraviny jsou:

  • fast food
  • smažená jídla
  • zmražená jídla
  • průmyslově zpracovaná jídla
  • jídla ohřátá v mikrovlnné troubě
  • zbytky předešlého jídla, které se nesní ten stejný den
  • alkohol
  • cibule
  • houby
  • margarín
  • sádlo a maso

Opět: Neděsit se!

Naše strava by měla obsahovat všechny složky, pouze v jiných podílech. Většina by měla být sattvická, trocha rajastická a špetička (velmi výjimečná příležitost) může být tamastická.

S tímto výčtem si ale nemusíte lámat hlavu. Uvedla jsem ho pouze pro ucelenost informací.

Abych se držela tématu, tak vám pro začátek stačí zapamatovat si sattvické potraviny a přidávat je ke svým běžným jídlů. Ani zapamatovat si je není těžké, je to prostě všechno čerstvé a čerstvě uvařené.

příklad z reálného života:

Pokud se před prací se scházíte s kamarádkou na snídani a většinou si dáte smažená vajíčka s žitným chlebem a kávu. Když se nad tím zamyslíte, co čerstvého byste mohla přidat?

Co třeba špenátová omeleta? A navíc si poručte čerstvě připravené smoothie (na které si přineste svou láhev, aby se nevylilo) a to si nechte na svačinu, až vás chytne hlad před oběděm.

Dalším přikladem může být zvyk objednat si v restauraci velký salát pro všechny, s kterými večeříte a o tento předkrm se podělit. Myslím že takhle dokonce ani ten výdaj nebude velký. (Pro jedince se slabým zažíváním nezapomeňte zvolit raději tepelně zpracovanou zeleninu než salát)

Pokud si nejste jisti, jak přistoupit ke svému jídelníčku snadnou a jednoduchou cestou, domluvte si konzultaci a já vám po ní připravím jídelníček na míru a vysvětlím, které principy jsou právě pro vás to pravé.

Nebo místo koupeného jogurtu, který jste zvyklí snídat, si začněte vyrábět svůj vlastní. A hned si můžete přesunout celou snídani z kategorie rajastické do sattvické. Na internetu najdete spoustu návodů, kdy se obejdete i bez speciálního jogurtovače. Zkuste tento můj návod, ke kterému nepotřebujete nic jiného než syrové mléko, bio farmářský jogurt (kvůli kultuře) a dřevěnou lžičku.

Tak to byl takový menší, ale kompletní návod na to, jak přistupovat k jídlu zjednodušeně, doufám že vám to trochu pomohlo.

Pokud se tím přesto nechcete zabývat a rádi si doma i uvaříte, tak pro vás připravuji takový 18 stránkový pracovní sešit, kde každá dóša najde různé varianty běžně doporučovaných hlavních jídel. (Kapha už je k dispozici zde)

Tyto varianty jsou rozepsány tak, abyste je mohli různě kombinovat a vytvářet tak nové a nové možnosti pro svou vlastní potřebu.

O dalších programech, které nabízím, si můžete přečíst zde.

*

Zdroje:

Amadea Morningstar: Ayurvedic Cooking for Westerners. Familiar Western Food Prepared With Ayurvedic Principles. 1995, USA.

Zajímavé info? Poděl se s přáteli!

Dominika

Zastánce názoru, že dobré zažívání je základní předpoklad zdraví, certified Ayurvedic chef a výživový poradce Tradiční Čínské medicíny.

More Posts

Follow Me:
Facebook