Jak jíst sezónně podle Ayurvedy

Jak použít Ajurvédu kdekoli a kdykoli 2: Sezónní stravování (+ tahák k vytištění)

V minulém článku jsme si povídali o tom, jak si usnadnit Ajurvédský život tak, aby byl slučitelný s těmi našimi hektickými.

Jak už jsem se v něm zmínila, existuje několik postupů nebo pravidel, kterými se můžeme řídit. Je pouze na nás, zda si vybereme jednu metodu, kterou budeme používat, nebo třeba zkombinujeme prvky více metod a vytvoříme si tak svou vlastní. 

Tímto způsobem se lze stravovat:

  • pro čistou mysl a chuť do života (neboli podle Sattvy) – článek zde
  • za účelem uspokojení všech 6 Ajurvédských chutíčlánek zde
  • nebo podle vaší dominantní dóši či její nerovnováhy – článek zde

Cílem prostě je najít systém v celé té složité Ajurvédské vědě a vybrat si to, co se dá prakticky použít.

Než začnu s dnešní metodou, chci ještě říct to, co jsem zdůrazňovala už v článku Jak použít Ajurvédu kdykoli a kdekoli (část první), a to, že nejlepší postup k trvalým změnám není vzdát se hned všech potravin, na které jsme zvyklí, ale začít postupně přidávat ty zdravé a prospěšné. Ono se to postupně srovná samo.

Takže dnešní metoda je stravování podle sezóny:

Slaďte se s ROČNÍMI OBDOBÍMI

Jak jíst sezónně podle AyurvedyV Ajurvédě se rozlišují 3 roční období – Vata, Pitta a Kapha (jestli je vám to povědomé, tak hádáte správně – tyto 3 energie se totiž v různém poměru vyskytují nejen v každém z nás, ale také ve všem ostatním na světě).

Co vlastně znamená stravovat se podle ročních období?

Stravovat se podle sezón neznamená pouze vaření zeleniny a ovoce, které jsou dostupné v dané roční době a v dané zemi. Je to ale její nedílnou součástí.

Znamená to ale také, že se přizpůsobíme rytmům přírody, tak jak to přirozeně dělají všichni živí tvorové. Vůbec ne tak, že se budeme jako medvěd celý podzim ládovat, abychom zimu zaspali až do jara (i když jsem si jistá, že některým by se to líbilo, že?), ale spíše lehce připodobníme svůj životní styl těmto přírodním cyklům.

V Čechách tento cyklus vypadá nějak takto:

LétoPitta

ZimaKapha (občas i Vata)

Podzim – babí léto (Pitta), deštivý (Kapha), chladný a větrný (Vata) —- často následují po sobě v tomto pořadí

JaroKapha, slunečné teplé dny už budou spíš směrem k Pitta

Takže při sezénním stravování nezapomínejte, že:

  1. Stejné vlastnosti se násobí. Co to znamená? Pokud ve vaší konstituci převažuje stejná energii jako v období, v kterém se práve nacházíte (tzn. pokud jste Kapha a je právě jaro – období s Kapha energií) je dodržování Kapha jídelníčku obzvláště důležité.
  2. Sezónní ovoce a zelenina je základ. Snažte se preferovat ovoce a zeleninu vypěstovanou u nás v daném ročním období. Pokud nevíte, co je v sezóně, produkce místních farmářů vám může posloužit jako vodítko. Jako u všeho ale není třeba brát všechno příliš přísně. Je jasné, že pomeranč ani mango si na zahradě nevypěstujete, a přes zimu moc ovoce ani zeleniny stejně není. Takže nesezónní/nelokální ovoce/zeleninu berme jako občasné zpestření jídelníčku.
  3. Je třeba přizpůsobit i tempo. Nejen váš jídelníček, ale i váš životní styl by se měl přizpůsobovat energetickému proudění ročních období (je mi jasné, že teď na mě vytáhnete, jak musíte chodit do práce, a že si nemůžete režim nastavovat každé 3 měsíce jinak, jak nějaká divoženka (nebo blázen v horším případě). No, režim své práce neovlivníte, ale všechno ostatní je přece jen na vás. A když už to můžete ovlivnit, proč svoje zvyklosti neobměňovat v souladu s ročními (nebo i měsíčními) cykly? Zkuste to, uvidíte a ucítíte, jak je vám to strašně přirozené.

ZIMA

Zima je obdobím Kapha v kombinaci s Vatou (je to období s pomalou, uzemněnou energií, hlubokým spánkem, vlhkostí ve formě deště nebo sněhu, zároveň je zima příznačná suchým ovzduším – můžeme pozorovat např. suché ruce/tvář – a mrazy).

stravovani podle sezonTyto dvě energie mohou být zastoupeny v různých poměrech v závislosti na počasí a je třeba se tomuto flexibilně přizpůsobovat.

Příklad z reálného života:

Tyto rozdíly jsem pocítila na vlastní kůži: např. v městečku Banff, provincii Alberta v Kanadě může být zima hrozně tuhá, chladná a velmi, velmi suchá. Tyto kvality demonstrují převahu energie Vata. Ve stejnou dobu ve Vancouveru je zima velice deštivá, vlhká, vlezlá a chladná, což jí přisuzuje vlastnosti Kapha převahy.

Přes zimu se tedy budeme snažit vyrovnávat energii Kapha bez toho, abychom zvýšovali energii Vata.

Budeme proto upřednostňovat jídla teplá, čerstvě vařená, lehce omaštěná a dobře okořeněná (česnek, zázvor, černý pepř, občas chili,..). Pokud jíte maso, na podzim a v zimě je nejlepší čas si ho užít, to stejné platí o vejcích.

Sklenka suchého, kvalitního červeného vína k večeři v tomto období také nepřijde nazmar.

V zimě zkusme přijmout pomalejší životní tempo, věnujme stejný čas sami sobě, jako věnujeme druhým. V zimním období je čas strávený o samotě velmi důležitý. Zároveň si ale nenechme ujít příležitost se pobavit – jako protilék šedé, zimní melancholie.

V zimě si můžeme trochu přispat, ale věnujme pozornost ranním rituálům (ať už si vytvoříme jakékoli).

JARO

Jaro si nese energii Kapha počínaje táním až do prvních teplých dnů, kdy Kaphu začne plynule převažovat Pitta.

Jarní období je obdobím změny a nového začátku, počasí tedy bývá velmi proměnlivé a může se stát, že se bude ze dne na den měnit zpět směrem k chladné Vatě nebo i k teplé Pittě. Na toto je třeba myslet a flexibilně se přizpůsobovat přírodě.stravovani podle sezony

Myslete na to jako na přechody mezi jednotlivými asánami v józe. Přechody jsou bezbolestné a přirozené, nikoho nepřekvapí, když se cyklus asán (např. pozdrav slunci) jdoucích po sobě, několikrát zopakuje, než se přejde dál. Takový flow (neboli plynulé proudění energie), o jaký usilujete při praktikování jógy, by bylo škoda nerozšířit na celý životní styl. A většinou asi víme, jak skvělý pocit tento flow může být. Jak každý pohyb zapadá do toho následujícího, a jak nám každá buňka našeho těla říká, že toto je ONO, že TAKHLE to má být.

Kdo by se takto nechtěl cítit pořád?

Co se týče jídelníčku, měl by být lehký a teplý. Tzn. je dobré omezit příjem veškerých živočišných produktů a spoléhat hlavně na ovoce, zeleninu a luštěniny v co nestravitelnější podobě. Čím více se blížíme k létu, tím více můžeme upřednostňovat syrovou zeleninu, saláty, smoothies,… (všechno ale s mírou, pokud je vaše zažívání slabé, raději se syrové zelenině vyhněte a vše aspoň krátce povařte – nevíte si rady s jídelníčkem? Tento jsem vytvořila speciálně pro posílení slabého zažívání!)

Jaro je skvělá doba na očistné kůry, jednoduchá detoxikační jídla (jako kitchadi) nebo pro některé i džusové půsty mohou být velice prospěšné.

Zeleninové džusy, zelený ječmen nebo spirulina, odvar z kopřiv nebo z pampeliškových listů ale prospěje jako doplněk jídelníčku téměř každému. Jako se vším to ale nepřeháníme.

Co se týče životního stylu, jaro je obdobím probuzení a nových začátků. Obnovte svůj sociální život, družte se, seznamujte se, zkoušejte nové věci, cestujte, buďte spontánní, hraví a romantičtí. Dělejte cokoli, co vás vytrhne ze stereotypu.

Začněte vstávat dřív a lehce si před prací zacvičte – váš den bude hned probíhat jinak. Cvičení klidně i náročnějších sportů jako běh, turistika, plavání a sauna vám budou na jaře velmi přijemné.

LÉTO

Léto je ve znamení Pitta, je intenzivní, horké a suché. Je to velmi aktivní období, dny jsou dlouhé a umožňují nám být aktivní celý den. Nejen pro lidi typu Pitta může být léto velmi náročné, proto nezapomínejte zůstávat v chladu, hodně relaxovat (odpolední siesta může být prospěšná) a uzemnit energii.

Nejlépe nám budou prospívat lehká, jídla a malé porce, čerstvé ovoce, zelenina, tekutá chladivá strava – smoothie, sladké mléčné výrobky jako mléko, máslo, ghee, cottage, domácí jogurt, dokonce i občasná domácí zmrzlina může přijít vhod (pokud máte slabé zažívání, zmrzlině se raději vyhněte).

V létě si dokonce můžeme dopřávat přirodní sladidla v rozumném množství, a popíjet vychlazenou vodu (i v létě se ale vyhněte nápojům s ledem) s chladivými ingediencemi – limetkou, okurkou nebo mátou a vychlazené bylinné čaje (můj osobní favorit – vychlazené yerba maté s mátou)

stravovani podle sezonyV létě nás bude v chladu udržovat masáž těla kokosovým olejem, vlažná sprcha a pokrývka hlavy se slunečními brýlemi.

Cvičení zasvěťte brzké ranní hodiny, kdy je vzduch ještě příjemně chladný a nebuďte na sebe příliš přísní. Příjemné nenáročné cvičení jako jóga i plavání je nejlepší volbou.

Snažte se trávit venku co nejvíce času, ale raději se držte v příjemném stínu a nezapomínejte na pokrývku hlavy.

PODZIM

U nás bývá podzim hned po babím létě ve znamení dešťů a tedy s významným podílem energie Kapha, až blíže k zimě začne být velmi chladno a větrno, pak si můžete být jisti, že Vata převzala vládu.

Podzim je čas, kdy se připravujeme na zimu a zimní spánek. Můžeme pociťovat silné spojení s našimi pocity a může se nám zdát, že všechno víc prožíváme, ale je to jen přirozená část procesu, kdy zažijeme určitou otevřenost a vyvření pocitů na povrch, jako taková očista před tím, než se v zime trochu stáneme do ústraní.

Na podzim nás to táhne hlavně k teplým výživným jídlům, s vyšším podílem bílkovin a tuků, syrová zelenina začíná být odpudivá a preferujeme spíš kašovité pokrmy jako ovesnou kaši, hutné krémové polévky a pokrmy z jednoho hrnce.stravovani podle sezon

V tomto období bychom měli klást důraz na pravedelnost jídel a vyhnout se hladovění.

Nenáročná cvičení jako joga, tai chi, nebo procházky v lese by měly být vyváženy dostatkem relaxace a odpočinku. Je také dobré využít brzké ranní hodiny k meditaci a celkovému zklidnění pro nadcházející den. Masáž teplým olejem ať už doma nebo v salonu je v tomto období extrémně prospěšná.

Vytiskni si tahák k sezónnímu stravování

 

tahak na stravovani podle sezon

*

Zdroje: www.banyanbotanicals.com

Zajímavé info? Poděl se s přáteli!

Dominika

Zastánce názoru, že dobré zažívání je základní předpoklad zdraví, certified Ayurvedic chef a výživový poradce Tradiční Čínské medicíny.

More Posts

Follow Me:
Facebook

One thought on “Jak použít Ajurvédu kdekoli a kdykoli 2: Sezónní stravování (+ tahák k vytištění)

Comments are closed.