Bezlepková strava, veganství, vitariánství: Jak se na ně dívá Ajurvéda?

Bezlepková strava, veganství, vitariánství: Jak se na ně dívá Ajurvéda?

Chcete konečně uzavřít mír se všemy dietními trendy, které si často protiřečí ve svých doporučeních?

Přestože každý z nich preferuje něco jiného a má k tomu i potřebné důkazy, není třeba házet flintu do žita s tím, že všichni lžou.

Každý z nich může mít svoje využití. Záleží na tom pro koho, a za jakých podmínek

Různé stravovací směry na nás útočí ze všech stran. Příklady šťastných lidí a jejich příběhů, jak jim ten který směr změnil život, pomohl zhubnout, zbavit se nemoci atd.

Říkáte si: “když to zabralo jim, tak to přece zabere i mě” a nadšeně se vrhnete do nového způsobu života, abyste si nakonec se zklamáním přiznali, že vám to vlastně vůbec nedělá dobře.

Takové ty řeči o tom, jak trvá, než se tělo vyčistí a během této doby vás může bolet hlava, být vám špatně, můžete být nadmutí atd. Souhlasím, tyto symptomy by mohly trvat několik dní, za předpokladu že jste se skutečně stravovali stylem fast foodovych jídelen.

Ale proč ignorovat reakce vašeho těla po několik týdnů nespokojoného zažívání, únavy, bolestí hlav, závratí apod. pouze proto že to “někomu pomohlo”?

To přece nedává smysl. V hlavě bliká červená kontrolka, ale vy si nevěříte. Tak zoufale chcete najít to něco, co vám konečně pomůže dosáhnout vašich cílů, že se nechcete vzdát dalšího pokusu s neúspěchem.

Bezlepková strava, veganství, vitariánství: Jak se na ně dívá Ajurvéda?
Slepě sledovat stravovací doporučení jiných je jako když vás někdo drží za ruku nad propastí. Vy jste ta autorita, vy víte nejlépe, jak se stravovat. Převezměte kontrolu.

A tak to nějaký ten týden protrpíte, dokud to nevzdáte. O celoživotním stravování tímto stylem ale nemůže být řeč. Jste rádi, že to máte za sebou. Pak se nějakou dobu pohybujete v dietní šedé zóně, dokud se neobjeví nějaký nový směr, který vám zase vlije energii do života. Většinou to ale dopadne stejně.

Dokud vás tento koloběh tak neunaví, že naději ztratíte. Buď jste potom velmi skeptičí ke všemu novému, co se nabízí, anebo to rovnou vzdáte s tím, že prostě budete jíst co chcete, ale budete se cítit provinile a špatně, že nedokážete nic změnit.

Depresivní obrázek co říkáte?

Tyto tzv. dietní směry ale nejsou až tak černobílé. Když se na to podíváme z pohledu Ajurvedy, tak zjistíme, že každý z těchto směrů může být v určitém období nebo pro určitého člověka velmi prospěšný.

Dnes jsem si posvítila na bezlepkovou stravu, veganství a raw food a podívala se, jaká může představovat úskalí a pro koho mohou být prospěšná.

Bezlepková strava

bezlepková dieta

Tento směr se už nějakou dobu rozšiřuje za hranice celiakie. Mezi nadšenci zdravé stravy se považuje gluten-free za základ zdravého jídelníčku. Zastánci věří, že lepek přispívá k zánětlivým procesům ve střevech, které se odráží na celkovém zdraví člověka.

Dr. John Douillard ze stránek lifespa.com ale nedávno začal velice zajímavou kampaň na obhajobu lepku (zobrazí se článek vysvětlující přínosy lepku). Tvrdí, že pokud nejste celiak, lepek tradičně byl přirozenou součástí jídelníčku a je proto nepřirozené se ho zbavovat. Některé průzkumy dokonce tvrdí, že vynechání lepku ve stravě může mít na zdraví negativní vliv (zobrazí se článek na foxnews.com).

Co nejíte na bezlepkové dietě:

  • pšenici
  • žito
  • ječmem
  • oves
  • cokoli dalšího, co obsahuje tyto obiloviny

Komu a kdy to může z pohledu Ajurvedy prospívat:

Pokud jste celiak a jinou možnost nemáte, zkuste si třeba upéct tento bezlepkový pomerančový moučník – spokojenost zaručena 🙂

Veganství

veganství

Pokud jste se nestali vegany kvůli přesvědčení, ale hlavně ze zdravotních důvodů, asi znáte publikaci Čínská Studie. Podle této knížky totiž mléčné výrobky mouhou v těle spouštět patologické procesy, a podle některých průzkumů i zhoršují stav nebo napomáhají vzniku rakoviny. Čínská studie pravděpodobně stojí za přesvědčením mnoha veganů, a stál před lety i za tím mým. 

Naproti tomu Ajurveda hodnotí mléčné výrobky velmi pozitivně, hlavně syrové mléko, jogurt (zobrazí se návod na výrobu domácího jogurtu) a další výrobky z něj čerstvě připravené a hojně je v Ajurvedské kuchyni využívá.

Zde je ale třeba zhodnotit způsob, jakým se v dnešní době tyto produkty vyrábí. Moderní masová výroba nemá už nic společného s humánním domácím chovem a zpracováním, jak je znali v době vzniku Ajurvedy.

Součástí Ajurvédské filozofie je i snaha neubližovat živým stvořením, což se promítá nejen v preferenci vegetariánství, ale také humánnosti a dobrému zacházení se zvířaty při zpracování mléka.

Mléčné výrobky, jako takové, je tedy podle mého nejlépe omezit na domácí chovy a důvěryhodné zdroje.

Každá snaha a každý krůček se počítá. Kdykoli si do kávy dáte mandlové mléko místo kravského, pomáháte něco změnit.

Co jako vegan nejíte:

  • žádné potraviny živočišného původu
  • žádné maso, ryby, mléčné výrobky ani vejce
  • často se počítá i med

Komu a kdy to může z pohledu Ajurvedy prospívat:

Pokud jste vegani z etických důvodů, nebo vám to vyhovuje a chcete jimi zůstat bez výjimek, zajistěte si dostatek bílkovin a naučte se konečně, jak uvařit luštěniny bez „větrů“.

Syrová strava neboli raw food

syrová strava raw food

Toto přesvědčení vzniklo na základě průzkumu, který přirovnával naše stravování k stravování goril, které nám jsou rodově nejbližší z celé živočišné říše.

Jejich strava je zcela syrová (samozřejmě). Kdysi jsem viděla velmi přesvědčivý dokument, kde vzali skupinku lidí s různými onemocněními někam do pralesa a dávali jim stravu podobnou té gorilí. Jejich stavy se tehdy velmi zlepšily. Tehdy mi to jako přesvědčivý důkaz stačilo.

Dnes se ale musím ptát:

  1. Můžou existovat i jiné důvody zlepšení jejich stavu (např. pobyt v přírodě, únik od každodenního stresu, pravidelná strava a hlad, atd.)?
  2. Jaké podnebí bylo v místě experimentu?
  3. Jaké dominantní dóši byly přítomné?

Protože zlepšení stavu může záviset i na těchto podmínkách, a ne jen na faktu, že se živili pouze syrovou stravou.

Ajurveda je v podstatě pravým opakem syrové stravy. Samozřejmě zelenina je velice přínosná, na tom se všichni shodneme, ale podle Ajurvedy naše zažívání potřebuje tepelně zpracovano stravu, aby mohlo dobře fungovat.

Jako krátkodobá očista může být tento způsob stravování někomu přínosný, ale dlouhodobě bude pravděpodobně postupně uhasínat zažívací oheň a vést k zažívacím potížím.

Čímž se vlastně vymaže veškěrý nutriční efekt syrové stravy, protože, co nezvládne naše zažívání zpracovat a využít, to je v lepším případě vyloučeno, v horším může vést i k tvorbě toxinů.

Co nejíte na syrové dietě:

  • žádné potraviny živočišného původu
  • žádné tepelně zpracované potraviny nad 48 C

Komu a kdy to může z pohledu Ajurvedy prospívat:

  • Pitta žijící v tropickém podnebí
  • Pitta v létě
  • kombinace Pitty jako krátkodobá očista

Ostatní dóši si mohou čas od času dopřát raw dezerty z datlí a oříšků jako například Raw Ferrero Rocher nebo 10minutové datlové bonbony.

Vždycky se budou objevovat nové a nové trendy, aby byly o měsíc později zpochybněny nějakým novým výzkumem.

Nebraňte se je vyzkoušet pokud vás lákají, nejdůležitější je si ale zachovat svůj zdravý rozum, poslouchat svoje tělo.

Pamatujte si, že nejlepším řešením je vždy co nejpřirozenější strava, kterou se lidstvo živilo po tisíciletí. A čím více věcí si zvládnete vyrobit doma nebo odkoupit od známého farmáře, tím lépe pro vás a vaše zdraví.

Pokud si stále nevíte rady s něčím rady anebo máte problémy s tím poznat, co vám vaše tělo sděluje, domluvte si online konzultaci v podobě:

  • Skype hovoru
  • Skype chatu
  • Emailu
  • Facebook messangeru
  • nebo watsappu

podle toho, co je vám nejpříjemnější.

Zajímavé info? Poděl se s přáteli!

Dominika

Zastánce názoru, že dobré zažívání je základní předpoklad zdraví, certified Ayurvedic chef a výživový poradce Tradiční Čínské medicíny.

More Posts

Follow Me:
Facebook