levné superpotraviny ve vaší spíži

3 superpotraviny, které si můžete vyrobit doma. A ještě na tom ušetříte.

Zdají se vám moderní superpotraviny, v dnešní době tolik oblíbené, holý nesmysl?

Proč bychom měli jíst nějaké exotické bobule někde z Peru? Kam se podělo všechno to přesvědčení jíst lokálně a sezónně?

Úplně vás chápu. Toto jsou přesně ta protichůdná doporučení, které nám ve výsledku brání učinit krok dopředu, protože „Co když ten krok se nakonec ukáže jako špatný?“

Navíc, tyto potraviny rozhodně nejsou nejlevnější záležitostí.

Nemyslete si, jsem na tom stejně jako vy.

Někdy se ocitám na vážkách a nedokážu se rozhodnout, co je teda vlastně správně.

Jedna skupina tvrdí že superpotraviny jsou silnými antioxidanty, které brání stárnutí buněk.

Na druhou stranu, neméně důvěryhodná skupina lokálních a sezónních zastánců může tvrdit, že tyto superpotraviny, pokud je nejíme čerstvé a v místě růstu, stejně tyto účinky ztrácí.

levné superpotraviny ve vaší spíži

Zkusme se držet Ajurvédske zásady všeho s mírou a nemůžeme udělat chybu.

Prostě si lokální a sezónní potraviny občas zpestřeme nějakou tou superpotravinou (já používám spirulinu, občas neem a ashwagandu).

Je třeba ale pozorovat, jak na to vaše tělo reaguje.

Např. pokud z toho máte průjem, nenechte se zvyklat řečmi o tom, jak vaše tělo detoxikuje – průjem znamená, že vaše tělo tuto potravinu velice striktně odmítá, nenuťte ho.

Ale abychom zůstali u té lokální a sezónní produkce, zjistila jsem, že i některé naše běžné potraviny mohou mít super účinky.

A navíc si je můžete bez problémů zajistit doma a nebude vás to stát skoro nic.

Ještě bych chtěla dodat, že podle mého by superpotraviny měly mít univerzální účinek k užitku každé dóši. Následující superpotraviny tedy můžete bez obav zařadit do jídelníčku pravidelně.

Čerstvý koriandr

levné superpotraviny ve vaší spíži
Foto: The Huffington Post

Tato svérázná bylinka si pomalu buduje věhlas nejen v gastronomických kruzích, ale i v kruzích zdravé životosprávy. Rozděluje populaci na své odpůrce a doslova slepé následovníky. Já sama se řadím k druhé skupince (a doslova rvu koriandr do každého jídla).

Koriandr je ale ceněný nejen pro svoji specifickou chuť, ale také silné detoxikační účinky. Různé zdroje přísahají na vliv koriandru na spoustu civilizačních neduhů od zánětlivých onemocnění kůže až po úlevu od sezónních alergií.

Na několika významných účincích se ale většina zdrojů shoduje:

  1. Čistí tělo od nánosu toxických kovů (proč a jaké kovy jsou tělu toxické?)
  2. Pomáhá při zažívacích potížích (doporučuje se šálek čaje z hrsti koriandrových listů) – působí i semena koriandru
  3. Má silné antioxidační účinky (užitečné nejen pro ochranu pokožky před volnými radikály – tj. krásná pleť :), ale také s tím souvisí tradiční přidávání koriandru do jídla, aby se udrželo déle čerstvé)
  4. Některé zdroje přísahají i na další zajímavé pozitivní účinky koriandu:
  • snižuje úzkost a navozuje pocit klidu
  • zlepšuje spánek
  • snižuje hladinu krevního cukru
  • snižuje hladinu cholesterolu
  • má pozitivní vliv na zrak
  • napomáhá při zánětlivých onemocněních kůže
  • napomáhá při menstruačních obtížích
  • napomáhá při aftách
  • má antimykotické účinky
  • zlepšuje srdeční činnost
  • napomáhá správné funkci ledvin a odvádí zadržovanou vodu
  • podporuje zdravé kosti (detailní rozbor některých pozitivních účinků koriandru)

 

Podívejte se na video, jak pěstovat koriandr na balkoně, ze semen (zasívejte, máte nejvyšší čas:) )

Recept na avokádovo koriandrovou salsu

Pro 2 osoby:

  1. 1/2 zralého avokáda nákrájného na mále kostičky
  2. Zakápneme citronovou šťávou
  3. Přidáme nasekané listy koriandru
  4. Osolíme, opepříme
  5. Ozdobíme čili vločkami (čistá Pitta raději vynechá, kombinace mohou použít)

Ghí

levné superpotraviny ve vaší spíži
Foto: livingtraditionally.com

Určitě jste o tomto produktu, který se vyrábí přepuštěním másla už něco slyšeli. Pokud ale máte pocit, že taková blbost, jako odstranění vody a mléčné sušiny, a získání čistého tuku, přece nemůže mít takový vliv, nemůžete být dál od pravdy.

Mezi máslem a ghí je totiž rozdíl.

A pokud ne z hlediska chemických substancí, tak z Ajurvédského hlediska určitě.

Tento malý zásah do struktury másla ho totiž rázem dostane do jedné z nejvýše cenněných Ajurvédských potravin.

Samozřejmě pro dosažení maximálního efektu je důležitá konzumace rozumného množství. V Ajurvédě rozhodně neplatí, že pozitivní efekt se násobí (takže jestli máte pocit že když lžička ghí pro mě udělá tolik dobrého, co teprv celý šálek ghí 😀 – takhle to nefunguje)

Nejdůležitější benefity:

  1. Zlepšuje zažívání a zklidňuje zanícení v celém zažívacím traktu, promazává celý zažívací trakt, čehož může hojně využívat Vata, která má problém se suchou stolicí, ale navíc také zklidňuje oheň v zažívání Pitty, který může vést k pálení žáhy nebo žaludečním vředům. V rozumném množství může mít kladné účinky i na Kaphu.
  2. Zlepšuje flexibilitu, protože promazává klouby (skvělé pro Vaty, kterým často křupou klouby) – je to sattvická potravina užívaná jogíny.
  3. Absorbuje do sebe nutrienty z bylinek a koření, ghí je proto skvělý nosník pro léčivé ingredience (což můžete v domácích podmínkách využít při vaření – základ jakéhokoli jídla je rozpuštěné ghí a v něm povařené koření, pak se teprv přidávají další ingredience jako cibule, zelenina,…) a často se tak také používá v Ajurvédské medicíne (ghí napuštěné léčivými látkami se užívá vnitřně nebo z vnějšku pro řešení různých neduhů)
  4. Praktické výhody skýtá také jeho vysoký bod varu (nepřepaluje se tak rychle jako máslo) a také fakt, že ho nemusíte skladovat v lednici. Prý vydrží roky bez toho aniž by se zkazilo
  5. Je zpravidla vhodný i pro jedince s alergií na laktozu.

Jak se tento zázračný elixír používá v Ajurvédě

  • Vnitřně (napuštěné bylinkami slouží jako nosný olej, který tyto léčivé bylinné látky dostane přesně tam, kde je potřeba)
  • Z vnějšku (čisté nebo opět napuštěné se používá k léčení kožních nemocí, ale i při léčebných procesech během Ajurvédských detoxikačních pobytů zvaných Panchakarma)

Jak ho můžete používat vy doma?

  • Při vaření, lehkém smažení, jako přídavek do rýže nebo kaše, a vůbec kamkoli byste přidali máslo
  • Pro zlepšení všech problémů spojených s trávením některé zdroje doporučují vypít každé ráno na lačný žaludek šálek teplé vody s jednou lžičkou rozpuštěného ghí
  • Lze používat i z vnějšku k masážím nebo pro léčbu suché pokožky a podle některých zdrojů i ekzémů a lupénky.

A jak si ho můžete doma vyrobit?

Ghí sice nepatří k superpotravinám nejlevnějším, ale vzhledem k použitelnosti a množství, které je potřebné vám vydrží hodně dlouho.

Navíc, pokud chcete náklady snížit ještě víc, můžete si ho doma snadno vyrobit. Úplně se stydím, že jsem to ještě nezkoušela, ale chystám se na to 🙂

Zatím to vyzkoušejte podle tohoto video(6:50) návodu a dejte mi vědět.

A ještě jedno zajímavé video k zamyšlení nad celým procesem výroby ghí.

Mungo klíčky

levné superpotraviny ve vaší spíži
Foto: abcdsofcooking.com

Fazole mungo je v Ajurvédě ze všech luštěnin ceněná nejvýše. A to hlavně pro své detoxikační účinky.

Je složkou tradičního detoxikačního pokrmu Kitchadi, které se prý dokonce předepisuje nemocným lidem s rakovinou aby nabrali sílu. (recept zde)

Očistné účinky Munga se ale ještě násobí, když je naklíčené.

Podle Amadei Morningstar a její Ajurvédské kuchařky lze tyto klíčky používat nejen do studených salátů ale lze je použít i do Dalů, polévek, Kitchadi a dalších tepelně zpracovaných pokrmů.

Jakékoli klíčky jsou super potravinou hlavně v období jara, souzní totiž s jarním probuzením, jsou čerstvé, svěží a plné energie. Jejich chuť inspiruje a ozvláštňuje jakékoli jídlo, ať už je to ozdoba na salát, do sandviče nebo již zmíněné teplé pokrmy s detoxikačními účinky.

Jaké jsou tedy super účinky naklíčené fazole mungo:

  1. Mungo má úžasné detoxikační účinky, které se jeho naklíčením násobí
  2. Klíčky jsou mnohem snadněji stravitelné než celá fazole (ani citliví jedinci by neměli mít problém s plynatostí – doporučuji ale konzumovat raději k obědu než k večeři, a nejraději povařené)
  3. Klíčky jsou nabité živými enzymy, nutrienty a vitamíny (současně nemají skoro žádný tuk a minum kalorií)

Vypěstujte si mungo klíčky během 3 dnů – podle tohoto jednoduchého návodu (P.S. sama podle něj postupuju a funguje skvěle).

Takže ať už je váš názor na ty tzv. superpotraviny jakýkoli, vidíte, že super účinky mohou mít i potraviny, které už máte ve spíži. 

A byla by přece škoda se o jejich účinky ochudit 🙂

*

Zdroje:

  1. www.globalhealingcentre.com
  2. www.medicalnewstoday.com
  3. www.organicfacts.net
  4. www.chopra.com
  5. www.indiatimes.com
  6. Amadea Morningstar: The Ayurvedic Cookbook
Zajímavé info? Poděl se s přáteli!

Dominika

Zastánce názoru, že dobré zažívání je základní předpoklad zdraví, certified Ayurvedic chef a výživový poradce Tradiční Čínské medicíny.

More Posts

Follow Me:
Facebook

One thought on “3 superpotraviny, které si můžete vyrobit doma. A ještě na tom ušetříte.

Comments are closed.